Locatie: Home - Internet

Omzet webwinkels groeit 9 procent in Nederland per 30 juni 2012

Omzet webwinkels groeit 9 procent in Nederland per 30 juni 2012. Online reizen kopen via internet populair. Lees verder!

Omzet webwinkels groeit 9 procent in Nederland per 30 juni 2012

Ondanks de aanhoudende crisis is de omzet door verkoop van producten en diensten via internet in de eerste helft van 2012 gestegen naar 4,61 miljard. Terwijl de fysieke detailhandel nog steeds onder druk staat (CBS, 2012), blijft de markt voor online verkopen stabiel verder groeien met 9% ten opzichte van de eerste helft van 2011. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2012-1, het halfjaarlijkse, door PostNL gesponsorde, onderzoek naar online consumentenbestedingen van Blauw Research. Het onderzoek wordt geijkt aan het retailpanel van GfK. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van bijna 1700 webwinkels in Nederland.

Consumenten bestellen meer online
Consumenten blijven meer en vaker online bestellen, blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor. Ondanks de crisis hebben consumenten gemiddeld bijna vijf keer een online aankoop gedaan in de eerste helft van 2012, een toename van 7% ten opzichte van een jaar daarvoor. In totaal zijn er in de eerste helft van 2012 42 miljoen internetbestellingen gedaan, een groei van 15 procent.

300.000 consumenten kopen voor het eerst online
Naast het aantal bestellingen neemt ook het aantal kopers verder toe. In de eerste helft van 2012 hebben in totaal 8,5 miljoen internetters een online aankoop gedaan. Hiervan deden 300.000 consumenten voor de eerste keer een online aankoop. Het aandeel nieuwe online kopers neemt verder af. De groei van de markt komt voornamelijk uit kopers die steeds vaker gaan bestellen.

Online verkopen Interieur & Tuin stijgen het hardst
Relatief nieuwe online segmenten zoals Interieur & Tuin (+29%) en Speelgoed (+25%) zijn bezig met een inhaalslag. Ook grote segmenten Kleding (+15%) en Witgoed (+17%) blijven het goed doen. Het segment Reizen blijft het grootste online marktsegment (1,89 miljard). Pakketreizen/appartementen kennen nog steeds het grootse aandeel binnen de online reismarkt, met 1,18 miljard. Het marktvolume van Vliegtickets/Hotels is 710 miljoen. Het (mobiele)Telecom segment is in omvang het tweede segment met een omzet van 610 miljoen en een groei van 13%. De omzet in online kleding bedraagt in de eerste helft van 2012 345 miljoen (+15%).
-----------------------------------------------------------------------

PROMOOT UW WEBSHOP

- Unieke webteksten binnen uw webshop?
- Native vertalingen naar het Duits, Engels of Frans?
- Een persbericht laten schrijven, versturen en plaatsen?

-----------------------------------------------------------------------

Datum: 23 September 2012
Bron: Persbericht Thuiswinkel.org

Meest gelezen afgelopen 5 dagen:

Meer nieuwsberichten: Internet