Locatie: Home - Financieel

Nationale-Nederlanden kiest voor directe concurrentie met intermediair

Nationale-Nederlanden heeft haar plannen bekendgemaakt om voortaan onder één naam alle distributiekanalen te bedienen, zowel het onafhankelijk intermediair als direct met eigen adviseurs en via internet. NN benadrukt daarbij een intermediaire organisatie te zijn en te blijven, maar blijkt tevens zeer vastberaden het intermediair voortaan via het directe kanaal met NN-producten te beconcurreren.

Begrijpelijke ontwikkeling, onbegrijpelijk besluit
NN kampt al vele jaren met een teruglopende omzet. Zij schrijft die terugloop zelf toe aan de opkomst van internet en kiest daarom nu om NN-producten ook direct te verkopen, via internet en via haar eigen - voormalige RVS - adviseurs. Het is een gegeven dat de klant kiest en dat deze steeds vaker voor internetproducten kiest. Adfiz heeft echter sterk de indruk dat de terugloop bij NN behalve door internetconcurrentie, vooral ook wordt veroorzaakt doordat NN het afgelopen decennium teveel een intern gerichte organisatie is geweest. NN bleef achter in perfomance, productontwikkeling en prijs. Deze indruk wordt bewezen door de toenemende omzet van enkele zeer goed presterende verzekeraars die wél nadrukkelijk en exclusief via het intermediair werken.

Alle grote verzekeraars zijn via directe kanalen op zoek naar (verloren) omzet. Dit is een begrijpelijke ontwikkeling en goed voor de concurrentie: hoe meer spelers op de markt, hoe beter. Adfiz vindt de keuze van NN om alle verkoopactiviteiten onder één en hetzelfde label te stallen echter verwarrend voor de consument en zakelijk verkeerd. NN is van oudsher een A-merk en heeft deze status mede bereikt door exclusief zaken te doen met het onafhankelijke intermediair. De stap van NN is voor Adfiz even onbegrijpelijk als wanneer een ander A-merk als Bang & Olufsen haar producten via de Blokker of rechtstreeks uit het magazijn zou verkopen (`dozen zou schuiven'). Terwijl de klant meer dan ooit gebaat is bij een adviesgedreven benadering. De reactie van het intermediair kan dan ook alleen maar zijn om vanuit eigen kracht zijn eigen producten "advies" en "inkoop" zo goed mogelijk aan zijn klanten te presenteren.

Voorwaarden tot samenwerking
Om daarvoor de beste voorwaarden te scheppen is Adfiz al geruime tijd met NN in gesprek over het besluit van NN om direct te gaan. Dit zijn van het begin tot het eind kritische maar constructieve gesprekken geweest. Adfiz heeft aangedrongen op het onderbrengen van de directe activiteiten onder een ander label. NN heeft zich hiertoe niet bereid verklaard maar wel diverse malen bereid getoond om aanpassingen in het uitgedachte beleid door te voeren.

Datum: 17 Oktober 2011
Bron: Persbericht Adfiz

Meest gelezen afgelopen 5 dagen:

Meer nieuwsberichten: Financieel