Locatie: Home - Financieel

ACM Autoriteit Consument en Markt nieuwe toezichthouder

ACM Autoriteit Consument en Markt nieuwe toezichthouder. De nieuwe toezichthouder die voortkomt uit de samenvoeging van de Consumentenautoriteit (CA), de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post- en Telecommunicatieautoriteit (OPTA) gaat ACM heten, Autoriteit Consument en Markt. Dit blijkt uit de instellingswet die nu bij de Raad van State voor advies ligt. Chris Fonteijn, beoogd voorzitter van de nieuwe autoriteit: "Het is een korte en stevige naam die duidelijk weergeeft waar de nieuwe toezichthouder voor staat: markten laten werken om de belangen van consumenten te waarborgen."

De samenvoeging van de drie toezichthouders tot ťťn nieuwe toezichthouder loopt via twee gescheiden wetstrajecten: een instellingswet en een materiŽle wet. ACM (Autoriteit Consument en Markt) krijgt een collegiaal bestuur met drie personen. ACM gaat zich richten op drie pijlers: consumentenbescherming, sectorspecifiek markttoezicht en mededingingstoezicht. Het collegiaal bestuur bewaakt de samenhang tussen deze drie pijlers. In de zogeheten materiŽle wet worden procedures vereenvoudigd en gestroomlijnd.

Datum: 03 Oktober 2011
Bron: Persbericht Nederlandse Mededingingsautoriteit

Meest gelezen afgelopen 5 dagen:

Meer nieuwsberichten: Financieel