Locatie: Home - Internet

Nederlandse uitgeverijen massaal Groupon achterna

Het succes van Groupon blijft ook bij internationale uitgeverijen niet onopgemerkt. Deze traditionele media duiken massaal op het populaire Groupon-concept. Ook in Nederland schieten de aanbieders van lokale kortingen als paddestoelen uit de grond.

Het Amerikaanse Groupon blijft veel stof doen opwaaien in de internationale en nationale e-commerce wereld. De online coupon-specialist is sinds 2008 actief met de verkoop van kortingsbonnen voor lokale ondernemingen. Groupon brengt de lokale ondernemers in contact met internetgebruikers in hun directe omgeving. Het bedrijf maakte de afgelopen jaren een ongeëvenaarde groei door. In slechts 3 jaar behaalde Groupon een omzet van 1 miljard dollar. Giganten als Ebay en Google deden hier respectievelijk 7 en 5 jaar over.

Het succes van deze jonge multinational is te danken aan het creatieve brein van de 29 jarige oprichter en CEO Andrew Mason. Het spreekwoordelijke mes van het Groupon concept snijdt namelijk niet aan twee, maar zelfs aan drie kanten. Zo krijgt de koper een zeer aantrekkelijke korting op een aankoop, de verkoper ontvangt naamsbekendheid bij een groot publiek en ten derde is Groupon zeer blij met een lucratief deel van de opbrengsten.

Het concept van Groupon stelt alle deelnemende partijen tevreden en legt Groupon zelf ook bepaald geen windeieren. Vooral om deze reden duiken traditionele media nu ook massaal op dit concept. Enkele maanden geleden lanceerde de Amerikaanse uitgeverij Cox Media Group een soortgelijk initiatief genaamd 'DealSwarm'. De Canadese uitgever TorStar kocht onlangs 'WagJag', een vergelijkbare dienst als Groupon. In maart 2011 lanceerde het Amerikaanse dagblad The New York Times een Groupon-variant genaamd 'Limited Times' en ook in Nederland blijft het concept niet onopgemerkt bij de nationale uitgeverijen.

Uitgeverij Wegener, Nederlandse dochter van Mecom, is sinds begin dit jaar actief met regionale kortingen via haar website 'Sweetdeal'. Nederland is het laatste land waar Mecom dit concept uitrolt. In landen als Denemarken, Noorwegen, Zweden en Polen draait reeds een succesvolle variant van 'Sweetdeal'.

NRC media is al enige tijd actief met haar dagaanbiedingen website 'One Day Only' en ook uitgeverij Metro is onlangs gestart met 'Save My Day'. Via 'Save My Day' kunnen bezoekers dagelijks een dienst of product kopen met minimaal 50% korting. Maar ook drukbezochte websites als Marktplaats doen een gooi naar de nationale kroon via de
lokale aanbiedingen.

Datum: 15 Juni 2011
Bron: Persbericht Promodeals

Meest gelezen afgelopen 5 dagen:

Meer nieuwsberichten: Internet