Locatie: Home - Internet

Online verkopen in Nederland stijgen in 2010 naar € 8,2 miljard

In 2010 zijn de online verkopen toegenomen met 11% naar ruim € 8,2 miljard. Vooral de online verkopen aan producten zijn sterk toegenomen in het afgelopen half jaar (+16%). Consumenten hebben vaker bestellingen geplaatst, maar zijn minder uit gaan geven per bestelling. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2010-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research in samenwerking met GfK Retail & Technology in opdracht van belangenvereniging Thuiswinkel.org.

Het aantal bestellingen is in 2010 de belangrijkste driver van de online thuiswinkelmarkt. Het gemiddeld aantal bestellingen per online shopper neemt nog steeds toe met 20% naar 7,4 bestellingen per persoon. Daarnaast zorgt het nog steeds toenemende aantal online kopers voor groei in de online consumentenbestedingen. In 2010 zijn er 600.000 consumenten geweest, die voor het eerst een online bestelling hebben geplaatst. Daarmee is het aantal online shoppers in één jaar voor het eerst uitgekomen boven de 9 miljoen consumenten, namelijk 9,25 miljoen online kopers.

Consumenten hebben in 2010 gemiddeld per persoon bijna € 890 besteed, een toename van 4% ten opzichte van 2009. De groei in het gemiddeld besteed bedrag komt volledig ten goede aan het aantal bestellingen. “We zien dat consumenten nu ook sneller kleine bestellingen plaatsen op internet met een lagere orderwaarde,” aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. Frank Sibbel, Managing Partner van Blauw Research, vult aan: “Gewenning, gemak, flexibiliteit en snelheid met betrekking tot de verzending spelen hierbij een rol. Het gemiddeld besteed bedrag per order is het afgelopen jaar gedaald met 14% naar € 119 per order.”

Datum: 18 Maart 2011
Bron: Persbericht Thuiswinkel.org

Meest gelezen afgelopen 5 dagen:

Meer nieuwsberichten: Internet