Locatie: Home - Internet

Online-koper geeft liever geen persoonlijke gegevens prijs

Recentelijk is er onrust in de media ontstaan over de behandeling van data online. Onderzoek van Klarna bevestigt dat veel mensen het nog steeds niet veilig vinden om via internet persoonlijke gegevens prijs te geven. Bovendien hebben consumenten het product liever eerst in handen, voordat zij tot de aankoop overgaan. Dit kan een reden zijn waarom consumenten nog altijd minder online kopen dan in de winkel.

Hoewel de Nederlandse e-commerce in een positieve trend zit, koopt een ruime meerderheid van de Nederlanders niet meer dan een keer per kwartaal iets online. Daarnaast worden voorgenomen online aankopen niet altijd doorgezet. De meest voorkomende reden waarom een voorgenomen aankoop op internet wordt geannuleerd is het moeten prijsgeven van persoonlijke informatie online. Van de ondervraagden geeft 42% aan hier een probleem mee te hebben. Andere belangrijke redenen voor het afbreken van een online aankoop zijn bijvoorbeeld een te ingewikkelde procedure bij de 'online kassa', niet de gevraagde informatie voor handen te hebben of de webwinkel bood alleen vooraf betaalmogelijkheden aan.

Het onderzoek naar het online koopgedrag van Nederlandse consumenten onder 1000 online shoppers door TNS NIPO is gedaan in opdracht van Klarna, het Zweedse bedrijf voor factuurgebaseerde online betaaloplossingen. Klarna biedt klanten de mogelijkheid achteraf te betalen.

Datum: 25 Januari 2011
Bron: Persbericht MSL

Meest gelezen afgelopen 5 dagen:

Meer nieuwsberichten: Internet