|
Locatie: Home - Onderzoek
Meer aandacht noodzakelijk voor de relatie alcohol en kanker
Alcohol is een kankerverwekkende stof. Voor het Agentschap voor Kankeronderzoek van de WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) is dat een uitgemaakte zaak. Toch houden veel deskundigen in Nederland nog geen rekening met deze relatief nieuwe kennis. Niet zelden wordt onterecht beweerd dat vooral het drinken van wijn bijdraagt aan een gezonde leefstijl. En dat terwijl de WHO heeft vastgesteld dat er geen volledig veilige ondergrens is voor alcoholgebruik. Ieder glas alcohol verhoogt het risico op kanker.
Relatie alcohol en kanker wetenschappelijk onderbouwd
Jaarlijks sterven in de EU ongeveer 50.000 mensen aan kanker die is toe te schrijven aan alcoholgebruik (Anderson & Baumberg, 2006). Desondanks is het thema kanker nog niet prominent aan de orde in het publieke debat over de gezondheidsrisico's van alcohol.
Datum: 08 September 2010
Bron: Persbericht STAP Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid
Meest gelezen afgelopen 5 dagen:
Meer nieuwsberichten: Onderzoek
|