Locatie: Home - Internet

Friesland zet Friese Wouden in etalage

Friesland pakt dit jaar groot uit om extra toeristen te trekken. De Friesland promotie start op de Vakantiebeurs in Utrecht (13-17 januari). Friesland presenteert daar als nieuwe bestemming het Friese Woudengebied. Doel is de Friese Wouden mee te laten profiteren van de spectaculaire groei van het toerisme elders in Friesland. Daar groeide het toerisme vorig jaar met 18 %. Fryslân Marketing en de Friese VVV’s bundelen daartoe samen met ondernemers hun krachten. Het budget voor de promotiecampagne is voor de komende jaren verdubbeld.

De Friesland promotie werd de afgelopen jaren vooral gericht op de bekende topattracties Wadden, Elfsteden en Watersport. Friesland heeft zich hiermee stevig op de kaart gezet. Door een Europese subsidie en extra bijdragen van ondernemers kan het promotiebudget de komende jaren worden verdubbeld tot ruim 2,5 mln. per jaar. Hierdoor kan ook het minder bekende Friese Woudengebied op de kaart worden gezet. “Vroeger was Appelscha - Bakkeveen een geliefde bestemming, maar het is wat in de vergetelheid geraakt”, aldus directeur Paul van Gessel van Fryslân Marketing.

Friesland presenteert in de Beleef Friesland campagne vooral haar authentieke karakter. “We gaan toeristen nu ook de weg wijzen naar het minder bekende deel van Friesland”, aldus van Gessel. In het Friese Woudengebied kan de toerist 2 Nationale Parken en een Nationaal Landschap ontdekken. Deze bosgebieden vormen een belangrijke aanvulling op de Topattractie Friesland.

Centraal in de Friesland campagne staat de website www.beleefFriesland.nl. Toeristen kunnen er alle vakantie-informatie over Friesland vinden, inclusief arrangementen en een up-to-date evenementenoverzicht. Op de Vakantiebeurs wordt de speciale landingspagina voor het Friese Woudengebied gelanceerd. “Op de site kunnen toeristen op een interactieve kaart de Friese Wouden ontdekken en arrangementen reserveren”.

Fryslân Marketing presenteert op de beurzen samen met de VVV’s een reeks nieuwe brochures en gidsen. Voor wie de Elfstedentocht als toerist wil beleven is er een speciale Elfstedenroutekaart.

Toerisme is voor Friesland een belangrijke economische sector. Er zijn ruim 3.000 bedrijven actief in deze sector met een werkgelegenheid van 32.000 banen (11% van de Friese werkgelegenheid). In 2009 groeide het aantal toeristen in Friesland met 18 %. Het aantal overnachtingen groeide met 14,4 %, terwijl er landelijk geen sprake was van groei.

Datum: 08 Januari 2010
Bron: Persbericht Fryslan Marketing

Meest gelezen afgelopen 5 dagen:

Meer nieuwsberichten: Internet