Locatie: Home - Internet

Werkzoekenden verkiezen printmedia boven internet

Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) publiceerde op vrijdag 20 november zijn nieuwe cijfers. Dit onderzoek rapporteert jaarlijks de bereikcijfers van verschillende print- en online media, als oriŽntatiemiddel op de arbeidsmarkt. Zo blijkt dat de werkzame beroepsbevolking in hun zoektocht naar een nieuwe baan vaker gebruik maakt van printmedia dan online media (71% ten opzichte van 67%). De dagbladen van de Persgroep blijken met name voor hoogopgeleide baanzoekers belangrijke media.

Uit NOA blijkt dat hoogopgeleiden (HBO/WO) binnen de werkzame beroepsbevolking nog steeds het meest actief zijn op de arbeidsmarkt. Ruim 80% is actief of latent op zoek naar een baan, ten opzichte van 73% van de MBO'ers. Onder academici is maar liefst 83% op zoek. Landelijke dagbladen blijven voor hoogopgeleiden een vertrouwd middel om zich te oriŽnteren op een baan. Meer dan de helft van de academici en ruim 39% van de HBO'ers gebruikt een landelijk dagblad ter oriŽntatie op de arbeidsmarkt. Gratis dagbladen worden door de hoogopgeleide beroepsbevolking voor dit doel nauwelijks gebruikt; 12% onder WO'ers en 16% onder HBO'ers. Regionale dagbladen worden voornamelijk door MBO'ers gebruikt.

Hoogopgeleiden: bovengemiddelde advertentie-aandacht
Vergeleken met 2008 maken meer academici in 2009 gebruik van de Volkskrant/VKbanen, NRC Handelsblad, nrc.next en Trouw in hun zoektocht naar een nieuwe baan. De cijfers van NOA wijzen uit dat de Volkskrant/VKbanen marktleider is in het bereiken van HBO+ers binnen de beroepsbevolking, nrc.next het hoogste bereik heeft binnen de doelgroep 18-29 jaar en NRC Handelsblad een bovengemiddeld groot aandeel lezers heeft dat in de top van het bedrijfsleven werkt of wil werken. Trouw-lezers werken juist bovengemiddeld in de sectoren onderwijs & wetenschap en non-profit. Wat alle hoogopgeleide lezers van de Persgroep gemeen hebben: zij besteden bovengemiddeld aandacht aan de advertenties in hun kranten.

Datum: 23 November 2009
Bron: Persbericht De Persgroep Banen

Meest gelezen afgelopen 5 dagen:

Meer nieuwsberichten: Internet